Om du har en gammal bil som måste bort finns det inget bättre ställe än Sverige. Naturvårdsverket och Länsstyrelsen beskriver hur försummelse av ditt fordon kan orsaka problem för både dig själv och framtida ägare av skrot i Skandinaviens största land!
Om någon inte tar hand om sina begagnade bilar på rätt sätt så blir övergivna eller dumpade fordon en direkt miljörisk som orsakar kostnader för dem som äger dem om de senare upptäcks på grund av försummelse av myndigheternas borttagningsteam – detta inkluderar även förvaringsavgifter eftersom de flesta ägare inte vill att något ska återvinnas förrän det är helt avbetalt.
Bilverkstaden bör kontaktas för en offert när du vill skrota bilen. Att känna till kostnaden för att få ditt fordon i acceptabelt skick är bara ett steg, eftersom det är viktigt att komma ihåg att testet inte avslöjar den allmänna kvaliteten eller framtida underhållskostnader – att byta ut kamaxelremmar som de på motorer kan lätt bli dyrt! När alla pengar som behövs har räknats ut och lagts ihop (plus undersökta priser) bör du överväga om det finns några jämförbara bilar tillgängliga innan du fattar ett slutgiltigt beslut om vilken modell du vill ha/behöver; detta kan spara en betydande summa senare på vägen när du köper reservdelar efter att du har haft båda fordonen längre än förväntat på grund av förebyggande åtgärder
Skrota bilen och hjälp miljön
Det gamla ordspråket “man får vad man betalar för” är särskilt sant när det gäller bilar. Om ditt fordon behöver nya delar, se till att de är bränsleeffektiva och miljövänliga!
Avgaserna från våra fordon påverkar både luftkvaliteten i städerna och ute på landsvägarna. Detta har blivit mycket relevant i samband med de senaste händelserna i Belgien där utsläpp av dödliga gaser upptäcktes bland annat på platser som påverkade befolkningens hälsa negativt – inte bara estetiskt utan också ekonomiskt (särskilt med tanke på hur dyr sjukvård kan vara). Så innan du köper någon typ av bil eller lastbil bör du tänka på hur miljön påverkas.
Kom ihåg att bränsleförbrukningen direkt styr koldioxidutsläppen, som i sin tur avgör vilken skatteklass eller bonusklass din bil hamnar i. Det äldre fordon som du skrotar för ett nytt bör ha en så låg miljökostnad som möjligt genom att inte vara dieseldrivet och ha katalysatorer utrustade på dem i stället!